Isipadu cecair tahun 2 kumpulan Pelajar Cemerlang dan sederhana dan lemah.
NAMA GURU: MOHD FAZLI BIN OMAR
MASA : 8.10 – 9.10 Pagi ( 60 minit )
KELAS : Dua Budiman
TOPIK : Isipadu Cecair
SUB TOPIK : Mengukur Dan Membandingkan Isipadu Cecair.
HASIL PEMBELAJARAN : Pada Akhir Pengajaran Murid Dapat Mencatat Isipadu Cecair Yang Disukat.
KUMPULAN SASARAN : Kumpulan Murid Cemerlang, Lemah dan Sederhana
BAHAN : Gelas, Balang, Botol Air, Cawan, Air Warna,
Bikar, Lembaran Kerja.
AKTIVITI P & P : Pengajaran Secara Kumpulan
Langkah Pengajaran :
- Guru mempamerkan bikar dan silinder penyukat di hadapan kelas.
Bikar
Silinder Penyukat
- Guru dan murid berbincang tentang ciri-ciri dan kegunaan bikar dan silinder penyukat.
- Murid-murid dibahagikan kepada empat kumpulan iaitu BIRU, KUNING, HIJAU dan MERAH.
- Setiap kumpulan diminta berbincang dan menganggarkan jumlah isi padu cecair berwarna yang tersedia di dalam botol minuman dan bekas minuman lain dalam kumpulan masing-masing.
- Guru mencatatkan jawapan yang disebut oleh wakil setiap kumpulan di papan tulis.
- Guru menerangkan cara membaca sukatan isipadu cecair.
Cara mebaca sukatan cecair yang betul
- Guru menyuruh setiap kumpulan menyukat isi padu cecair berwarna menggunakan bikar penyukat.
- Wakil setiap kumpulan menulis hasil sukatan cecair di papan tulis.
- Guru merumuskan dapatan daripada aktiviti setiap kumpulan.
- Guru mengedarkan lembaran kerja kepada setiap kumpulan.
Adalah dicadangkan supaya cikgu buat dua aktiviti berasingan - satu untuk kumpulan lemah dan satu lagi untuk kumpulan cerdas
ReplyDelete